close
تبلیغات در اینترنت
معارف التوحيد (قسمت دوم)

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 30
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 48
  • بازديد ديروز : 79
  • بازديد کننده امروز : 15
  • بازديد کننده ديروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 336
  • بازديد ماه : 585
  • بازديد سال : 6,468
  • بازديد کلي : 37,679
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 35.172.201.102
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

مختصر معارف التوحید: قسمت دوم

مرتبه دوم توحید و مشركین مكه و یهود و نصاری

مشركین مكه ، یهود و نصاری ، درجه دوم توحید یعنی توحید در خالقیت را می پذیرفتند و فقط خداوند را خالق تمام اشیاء و موجودات می دانستند ، و كلیه غیر الله را موجود بعد از عدم ، می دانستند .

بیـانات قـرآن

بیان اول: مشركین مكه، نه تنها بطور شفاهی ذات الله جل شانه را قبول داشتند، بلكه او را قلباً نیز تأیید می‏كردند. و با زبان خود اقرار و اعتراف می‏كردند، كه ما و معبودان (بتهای) ما را الله تعالى خلق كرده است و او در این صفت، واحد و لا شریك است و هیچ هستی دیگر، در این صفت ذرّه‏ای با خداوند به طور ذاتی و عطائی شریك نیست. مشركین اگر چه الله تعالى را خالق خود و خالق بتهایشان قبول داشتند ولی در الوهیت، بتها را شریك الله تعالى می‏دانستند.

دلیل اول: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى یُؤْفَكُونَ» [الزخرف : 87] . ترجمه: اگر از مشركان بپرسی ، چه كسی آنان را آفریده است؟ مؤكّدانه می گویند: خدا ! پس چگونه (از عبادت حق تعالی) برگردانیده می‌شوند (و متوجّه پرستش چیزهای دیگری می گردند؟!). حافظ ابن كثیر رحمةالله علیه می‏نویسد: «و انما عبد هؤلاء المشركون معه الهةً، هم معترفون أنها مخلوقة له، عبید له كما كانوا یقولون فى تلبیتهم، لبیك لا شریك لك، الا شریكاً هو لك تملكه و ما ملك و كما أخبر تعالی عنهم فی قوله (مانعبدهم إلا لیقربونا إلی الله زلفی)» (ابن كثیر) ترجمه: مشركین چنان معبودانی را با الله تعالی عبادت می‌كنند كه در باره‌ی آنها اعتراف دارند كه آنها مخلوق خدا و بنده‌ی او هستند؛ مانند اینكه، در تلبیه می‌گفتند كه ای الله تعالی ما حاضریم هیچ شریكی برای تو نیست مگر شریكی كه او مال تو است و تو آن را و آنچه را كه او در اختیار دارد مالك هستی و مانند اینكه، الله تعالی در كلامش حال آنها را بیان فرموده كه «ما عبادت آنها را فقط به این أمید می‌كنیم كه آنها ما را به الله تعالی نزدیك كنند».

بیان دوم: مشركین عرب إعتراف می‏كردند كه فقط الله تعالى خالق زمین و آسمان است. و در این صفت واحد و لا شریك است. و هیچ هستی دیگر در این صفت حتی ذره‏ای با او نه ذاتاً و نه عطاءً شریك نیست.

دلیل اول: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى یُؤْفَكُونَ» [العنكبوت : 61] . ترجمه: هر گاه از آنان (كه كسانی و یا بتهائی را شریك خدا می دانند ) بپرسی چه كسی آسمانها و زمین را آفریده است، و خورشید و ماه را ( برای منافع شما انسانها روان و ) مسخّر كرده است؟ قطعاً خواهند گفت: خدا ، پس چگونه (از عبادت خدا) برگردانیده می‌شوند ؟!

دلیل دوم: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» [لقمان : 25] . ترجمه: هر گاه از آنان (كه معتقد به انبازها و شركاء هستند) بپرسی: چه كسی آسمانها و زمین را آفریده است؟ حتماً می گویند: خدا .

دلیل سوم: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِیزُ الْعَلِیمُ» [الزخرف : 9] . ترجمه: اگر از مشركان بپرسی كه چه كسی آسمانها و زمین را آفریده است ، قطعاً خواهند گفت : خداوند با عزّت و بس آگاه .

دلیل چهارم: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» [الزمر : 38] . ترجمه: اگر از مشركان بپرسی چه كسی آسمانها و زمین را آفریده است؟ خواهند گفت: خدا .

مرتبه سوم توحید در تصرف و تدبیر

خداوند متعال متصرف ومدبّر در كلیه امور كلی و جزئی است و اختیارات تصرف و تدبیر را به پیامبران ، اولیاءالله ، سادات و پیران مذهبی بطور كلی و جزئی ، ذاتی و عطائی ، مافوق الاسباب تفویض نكرده است، زیرا ذات پاك او درتصرف و تدبیر أمور ما فوق الأسباب عاجز نیست كه آنها را بین افراد تقسیم كند ، ونیازی به معاون و مشیر و همكار ندارد، كه انجام بعضی از كارهایش را به آنها بسپارد . اگر كسی بگوید: خداوند كل أمور یا بعضی أمور را بین خود و دیگران تقسیم كرده است مشرك است .

دلیل اول: «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِیعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ» [یونس : 3] . ترجمه: انتظام كارها را می‌كند. كسی نمی‌تواند سفارش كند مگر بعد از اجازه‌ی او.

دلیل دوم: «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ یُفَصِّلُ الْآیَاتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ» [الرعد : 2] . ترجمه: تدبیر می‌كند كارها را و ظاهر می‌كند نشانیها را تا كه شما به ملاقات پروردگار خود یقین كنید.

دلیل سوم: «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ» [السجدة : 5] . ترجمه: به تدبیر فرود می‌آورد كار را از آسمان تا زمین.

مرتبه چهارم توحید در الوهیت و معبودیت

یعنی یگانه دانستن خداوند متعال در ألوهیت و معبودیت و إعتقاد داشتن به این أمر كه فقط خداوند مستحق تمام اقسام عبادات است و هیچ موجودی دیگر شایستگی ألوهیت و معبودیت را ندارد . در مقابل این درجه توحید شرك در ألوهیت و معبودیت است . یعنی غیرالله را مستحق عبادت دانستن ، خواه ذاتی باشد یا عطائی كه او را بالذات مستحق عبادت بداند یا او را مشیر ، وزیر ، و شفیع قهری درگاه خداوند دانسته عبادت كند .

دلیل اول: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» [محمد : 19] . ترجمه: پس یقین كن كه نیست هیچ معبودی بر حق مگر خدا.

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

a.sepahi sepahi2001@yahoo.com

نویسندگان

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير

نظرسنجی

به نظر شما كدام يك از قسمت هاي سايت بايد تقويت شود؟